De 10 beste boeken over affiliate marketing

Boeken zijn een belangrijke inspiratiebron als je affiliate marketing bedrijft. Of je net begint of al succesvol bent, het is altijd goed om meer kennis op te doen. De concurrentie is moordend en zit ook niet stil.

Er zijn talloze boeken op de markt van mensen die beweren de gouden formule hebben gevonden. In dit artikel tref je dan een lijst aan met de 10 beste boeken over affiliate marketing. De boeken bieden waardevolle tips en inzichten die je gelijk kunt toepassen bij jouw volgende affiliate marketing campagne.

#1 Affiliate Marketing for Dummies

De eerste twee boeken op de lijst gaan over de principes van affiliate marketing. Voor sommigen wellicht gesneden koek, maar als je aan het begin van je reis staat erg waardevol.

Affiliate Marketing for Dummies (EN) is zo’n boek. Het behandelt alle aspecten van affiliate marketing. Het begint bij het begin, met de basis van linkjes, maar mondt uit in een praktische gids met van alles nog wat. Van het kiezen van een niche tot e-mailmarketing tot het schrijven van teksten. Het boek behandelt vooral de basics, en hierdoor krijg je een goed beeld van wat je moet kunnen of doen als affiliate marketeer.

affiliate marketing for dummies

Affiliate Marketing For Dummies is geschreven door Ted Sudol en Paul Mladjenovic. Sudol bestiert al meer dan 20 jaar verschillende affiliate sites, terwijl Mladjenovic vooral veel kennis heeft over ondernemen in het algemeen. De kennis van beiden vult elkaar dus enorm aan.

#2 Affiliate marketing secrets

affiliate marketing secrets

Chandler Wright geeft in dit eveneens Engelstalige boek een mooi overzicht van wat je staat te wachten als je met affiliate marketing begint en hoe je dit tot een succes maakt.

In tegenstelling tot Affiliate Marketing for Dummies staat dit boek wel vol met allerlei kreten over $10k in de maand verdienen. Als je daar een beetje doorheen kijkt, zie je een waardevol stappenplan waar je als beginner gelijk mee aan de gang kunt.

Een van de meest waardevolle onderdelen uit het boek vond ik dat Chandler uitlegt waarom je de beste resultaten boekt als je op een eerlijke en ethische manier te werk gaat.

#3 Invloed

Als affiliate marketeer, in welke vorm dan ook, ben je een influencer. Dat betekent dat je invloed gebruikt om je bezoekers te helpen bij het vinden van de juiste producten. Des te beter jij je bezoekers en volgers kunt beïnvloeden, des te meer omzet je gaat maken.

Invloed van Robert Cialdini is een klassieker op het gebied van beïnvloeding. Het boek bevat zeven rotsvaste principes die jij in kunt zetten om bezoekers te overtuigen. Deze principes gebruik je bijvoorbeeld bij het maken van een review.

Bewust of onbewust komen deze principes terug in elke marketingcampagne. Vaak kun je met hele subtiele wijzigingen een groot verschil maken in de effectiviteit van je beïnvloeding. Hoe je dat doet, lees je in dit boek.

cialdini invloed

De oorspronkelijke editie van het boek komt uit 1984, maar er is onlangs een nieuwe versie uitgekomen die ook veel voorbeelden uit de online wereld bevat. Ik raad je aan om deze editie te kopen.

#4 The Four Hour Workweek (een werkweek van 4 uur)

The Four Hour Workweek van Tim Ferriss is ook een klassieker. Hoewel het boek in 2007 geschreven is (een eeuwigheid geleden in internettermen), bevat het enorm veel strategieën, tactieken en tips over online ondernemen.

The Four Hour Workweek is erop gericht om je een razendefficiënte online business te laten opzetten. Hoewel Ferriss in het boek veel voorbeelden geeft van productbedrijven, zijn veel van de principes ook enorm nuttig voor affiliate marketeers. Hoe identificeer je onnodige taken? Hoe besteed je werk op een goede manier uit?

The Four Hour Workweek is een ideaal boek voor zowel beginnende als gevorderde affiliate marketeers. Als beginner kun je je business vanaf het begin slecht opzetten. Als je al een tijdje bezig bent, kun je allerlei ‘ruis’ elimineren.

#5 Creatief Schrijven

De meeste affiliate sites op internet zijn nog saaier en voorspelbaarder dan het zoveelste romannetje uit de Bouquet reeks. Ik geloof er heilig in dat een beetje creativiteit in je teksten wonderen doet. Het helpt je niet alleen bij het converteren, maar ook bij het verkrijgen van een following.

Je wilt de Gianni Versace van je niche zijn en niet de Primark.

In het boek Creatief Schrijven van Roy Ishak leer je een hele batterij technieken om creatief te schrijven zonder je doel uit het oog te verliezen. Je komt prachtige voorbeelden en het boek is ook gewoon grappig om te lezen. Ook al maak je je teksten na afloop een toefje creatiever, dan heb je al een hoop gewonnen.

Ook als je geen site hebt, is het boek waardevol. Veel technieken die heel goed werken met tekst, zijn ook enorm effectief met gesproken taal. Het is erg verhelderend om te zien dat creativiteit en effectiviteit elkaar niet uitsluiten.

#6 Verleiden op internet

Aartjan van Erkel - verleiden op internet

Aart-Jan van Erkel is een van de bekendste copywriters van Nederland. En ook een van de meest effectieve. Zo werkte hij jarenlang bij Booking.com aan de teksten. Dergelijke grote jongens huren natuurlijk alleen de crème de la crème in.

In het boek Verleiden op Internet geeft Van Erkel je een stoomcursus over hoe je je website zo effectief mogelijk inricht. Hij behandelt tekst, beeld, structuur en allerhande andere zaken. Hoewel je verder de diepte in kunt op alle onderwerpen, is de basis uitstekend. Er zijn allerlei simpele aanpassingen die je snel kunt doen om je website beter te laten converteren.

#7 Doelgerichte SEO

SEO staat voor search engine optimization en daarmee de kunst om je website zo hoog mogelijk te laten eindigen in Google. Het is typisch zo’n onderwerp waarin je verschillende niveau’s hebt. Als je een kleine niche website hebt, kun je hele grote slagen maken door de tips van Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach op te volgen. Dit is een praktische gids met veel afbeeldingen waarmee je snel de 80% basis van je website op orde krijgt. Daarmee is dit boek ideaal voor niche websites.

Als je wilt concurreren met de grotere jongens heb je ander materiaal nodig. Concrete tips heb ik in dat geval niet, al hoor ik veel positieve verhalen over de boeken van Adam Clarke.

Tonny Loorbach - Doelgerichte SEO

#8 Online Marketing Tornado

Online marketing tornado

De Online Marketing Tornado van de jongens van de IMU (Internet Marketing Unie) is naar eigen zeggen een blauwdruk voor een volautomatische marketingmachine. Hoewel het boek oorspronkelijk bedoeld is voor mensen die (info)producten verkopen, kun je hier ook je voordeel mee doen als affiliate marketeer.

Vrijwel alles is waardevol; de informatie over lanceringen kun je prima gebruiken bij promoties van diensten van anderen. Goede webcopy is essentieel voor elke site. En de beste affiliate marketeers zijn geen reviewschrijvers, maar contentmarketeers. In de Online Marketing Tornado leer je hoe verschillende methoden elkaar versterken.

#9 Super Social Media

Veel affiliate marketeers gebruiken social media niet zoals het bedoeld is. Ze gebruiken het alleen als medium en vergeten het sociale aspect. Ze sturen een tweetje uit als er een nieuwe post staat en dat is het wel.

In Super Social Media duikt expert Elja Daae in het onderwerp social media. Hoe kun je social media inzetten om een community te bouwen? Hoe kom je in gesprek met je doelgroep. Door social media goed en strategisch in te zetten, leer je wat er echt speelt bij je doelgroep en dat betaalt zich altijd uit.

En ja, ik weet het, social media veranderen en het boek behandelt bijv. TikTok niet. Geen enkel probleem. Er zitten genoeg principes in die tijdloos zijn.

elja daae super social media

#10 Do the Work

Een van de belangrijkste valkuilen van affiliate marketing is dat het bij mooie plannen blijft. Je moet het gewoon het werk doen, ook al blijven de resultaten uit. Talloze affiliate ondernemers die op het punt staan om succesvol te worden, kappen er net te vroeg mee.

Het boek Do The Work van Steven Pressfield is een praktische gids die je helpt om aan de gang te blijven bij het werk. De belangrijkste les is nog wel dat het werk waar je het meest tegenop ziet, vaak het belangrijkste is om te doen. Prettig aan dit boekje is dat het vrij dun is (114 pagina’s), maar dat het er wel in slaagt om de boodschap goed over te brengen.

Plaats een reactie